175
دعوت حضرت ابراهيم عليه السلام
بعد از آن كه حضرت ابراهيم عليه السلام كعبه را بنا كرد،خطاب رسيد: وَ أَذِّنْ فِي النّٰاسِ بِالْحَجِّ .عرض كرد:خدايا! صداى من به كجا مىرسد؟ خطاب رسيد:از تو ندا كردن و از ما به گوش خلايق رساندن.آن حضرت ندا فرمود: يا ايّها النّاس ان ربّكم بنا بيتا و امركم ان تحجّوه .ابن عبّاس روايت مىكند:آنان كه در عالم موجود بودند و آنها كه در اصلاب آبا و ارحام مادران بودند،به اين ندا جواب دادند.هر كس كه يك بار جواب گفت،يك بار و هر كس دو بار جواب داد،دوبار به مكّه مىرود.بعد حضرت ابراهيم عليه السلام دعا كرد:«هركس از پيران امت محمد،حجّ كند او را به من ببخش».حضرت اسماعيل و مادرش آمين گفتند.بعد حضرت اسماعيل دعا كرد:«الهى! هر كه از جوانان امت محمد عليه السلام حجّ گزارد،او را به من ببخش».حضرت ابراهيم و هاجر آمين گفتند.بعد از آن هاجر گفت:
«الهى! هر كس از زنان امّت محمد حجّ گزارد،او را به من ببخش».ابراهيم و اسماعيل آمين گفتند. 1