175
پرسش 60
با اين كه هيچ سنّى به اهل بيت عليهم السلام ناسزا نمىگويد، چرا شيعه ناسزا گفتن به بزرگان اصحاب، به خصوص خلفا را عبادت مىشمارد؟
پاسخ
شيعه پيرو اميرمؤمنان على عليه السلام است كه پيوسته به ياران و پيروان خود دستور مىداد:
«من خوش ندارمكه شما دشنام دهنده باشيد. اى كاش (به جاى سبّ و دشنام) ، كردارشان را يادآور مىشديد و حالات آنان را بيان مىكرديد». 1
بنابراين، فحش و دشنام و به تعبير طراح پرسشها، «سبّ» كار افراد بى فرهنگ است و خود پيامبر فرمود:
«سِبَابُ الْمُؤْمِنِ فُسُوقٌ». بنابراين، آنچه از شيعه در اين مورد مىبينيد يا مىشنويد:
اوّلاً: مربوط به همۀ صحابه نيست. مجموع صحابۀ پيامبر، حدود يكصد هزار نفر بودهاند كه نام حدود پانزده هزار نفر از آنان ثبت شده و بقيه از هر نظر مجهول و ناشناختهاند. چگونه مىشود فرد خردمند، تير به تاريكى اندازد و افراد ناشناخته را دشنام دهد؟